Geplaatst: Donderdag 10 mei 2012 - 33 reacties(s) [ Reactie ] - 0 trackback(s) [ Trackback ]

Het speelt al langer, in de maatschappij en op DWJM in een uitvergrote vorm. Elke uiting met een commercieel karakter is per definitie fout. Heb je een groot bedrijf of run je een eenmanszaak? het maakt niet uit. Reclame maken of jezelf profileren is note done zo lijkt het wel. Ik zit ook niet te wachten op allemaal reclame booschappen maar de afkeer voor alles wat bezig is met het verdienen van een boterham buiten de geijkte paden om valt me wel op.

Ik red mij prima op mijn eigen manier maar soms erger ik mij wel. Ik zie mensen iets posten en dan die reacties. Dit is Spam, dit is reclame, dit is weet ik veel wat. Schande! Wie vind dat eigenlijk schande? Mensen met een baan die de verantwoordelijkheid voor het netwerken en reclame maken veilig hebben neergelegd bij hun baas? Dat is makkelijk, als je baas niet aan de weg timmert heb jij ook geen baan.

Wat mij nog het meeste ergert aan een aantal botte reacties is de denigrerende toon. Ik ben consument en heb macht lijken ze te zeggen. Ik mis de gedachte dat er achter elk bedrijf of onderneming een mens schuilt. Op lokaal niveau geld dat zeker. Wat maakt het nu uit of je een uitkering krijgt, in loondienst bent of je geld verdient met een eigen bedrijf, winkel of e.a. dienst? We zijn allemaal mensen toch? De roep om gelijkwaardigheid lijkt wel eens eenrichtingsverkeer te zijn. Ik zie de verschillen niet zo.  Waarom dan toch dan dat afkammen van mensen die op hun eigen manier proberen om een boterham te verdienen? (Tip voor ondernemers: Laat je menselijke kans zien en verschuil je niet achter een logo of reclame boodschap).

Tuurlijk is het de verantwoordelijkheid van de ondernemer zelf om hier goed mee om te gaan. Soms denk ik ook wel eens “sukkel!”  als ik een onhandig geformuleerde reclame blog lees. Maar aan de andere kant is dat niet eerlijk. Ik heb het ook maar geleerd om dit spelletje goed te spelen. Wel ben ik tijden geleden gestopt met het spelen van dit spelletje. Ik ben meer dan mijn bedrijf maar het is wel een belangrijk onderdeel van wie ik ben. Dus ik praat daar vrij over of helemaal niet. Geen zin meer in dat wikken en wegen. In dat afhaken ben ik niet de enige. De vraag is of dat erg is. Misschien ontstaat er wel een mooi DWJM forum vrij van ondernemers en bedrijven. Misschien missen we daardoor juist heel veel. Een ieder zal daar zo zijn eigen mening over hebben..

Maar goed anno 2012 kun je niet meer om de sociale media heen. Goed omgaan met de sociale media is leren door vallen en opstaan. Een lange zoektocht met veel valkuilen. Je leert gaande weg wat wel of niet kan. Goed om gaan met die weerstand is belangrijk. Het is leren te laveren naar wat nog net wel kan en oppassen dat je niet iets post wat net niet kan. Wat me intrigeert is de vraag waar die weerstand eigenlijk vandaan komt. Nederland als handelsland lijkt wel te verworden tot het land van de lange tenen. Waarom zijn we niet trots op de bedrijven in onze regio? Wat is er mis gegaan en wat zouden de ondernemers moeten doen om dat negatieve beeld weer een beetje bij te stellen?

Helemaal niks doen aan om jezelf in de picture te werken is niet verstandig als ondernemer. Want in volledige anonimiteit je zaak opbouwen lukt vaak niet. Je zult jezelf moeten zien te profileren. Personal Branding noemen ze dat met een mooi woord. De markt staat aan alle kanten onder druk en dus probeer je als ondernemer om op tal van manieren dat beetje werk wat er nog is van de markt te halen. Passief wachten bij de telefoon past daar niet bij. Dat botst met de reclame moeheid bij de consument. Een hele opgave om daar dus goed mee om te leren gaan. Er ontstaat dan ook een nieuw vak. Tal van bedrijven richten zich nu op het slim inzetten van de sociale media. Big business!

Dit is niet mijn sterkste blog maar ben wel ff wat frustratie kwijt. Ben ook wel nieuwsgierig naar de reacties. Voor vragen over een nieuwe dakkapel verwijs ik u graag door naar de Husdokter.