Geplaatst: Woensdag 22 december 2010 - 9 reacties(s) [ Reactie ] - 0 trackback(s) [ Trackback ]

Beste wel nieuw en zeker voor bedrijven is het een lastig iets. Het dwingt je om achter het logo van je bedrijf vandaan te komen en dat was toch best wel een veilige plek. Er is veel over geschreven, vooral onzin van mensen die daar dan weer hun werk van gemaakt hebben. Jezelf onderscheiden is belangrijker dan daadwerkelijk iets bieden. Welkom in het jaar 2010. Het positief inzetten van de sociale media leer je vooral door het veel te doen. Met  veel vallen en opstaan uiteraard.

De meeste ondernemers beginnen min of meer op eenzelfde manier. Een advertentie plaatsen en dan de reacties maar afwachten. Vaak sneue reacties en dan begint het kraken in de hersens. Waarom slaat het niet aan? Vanwaar die weerstand? Ik heb toch een hartstikke leuk bedrijf? Veel mensen haken af na deze eerste teleurstelling. Jammer want juist nu is het zo belangrijk om door te gaan. Te leren van je ervaringen.

Bij sociale media draait het allemaal om het persoonlijke. Wie ben je en wat houd je bezig als mens? Er is vrij weinig tot geen belangstelling voor je reclame boodschappen. Die vallen zelfs verkeerd. Maar wat kun je dan wel doen om toch in de picture te komen? Gewoon vertellen wie je bent, wat je drijft en schrijf over je passie. Dat vinden mensen wel leuk om te lezen. De mensen leren je kennen en gaandeweg krijgen ze echt wel mee dat je werkzaam bent bij een bedrijf, zelfstandig ondernemer bent  en een heel leuk winkeltje runt of wat dan ook. Meer is het niet. Betaal dus niet teveel voor goeroe praat en bespaar je de moeite om seminars af te lopen die gaan over dit onderwerp. Klim in de pen en leer wat het je allemaal kan brengen. Maar vooral hoe leuk of dat het is.

En nu de andere kant. Ik hou het algemeen, dit is geen aanval op wie dan ook. Nu we dit weten is het dan mogelijk dat we hier iets meer open voor gaan staan? Dat we wat meer begrip hebben voor die eerste onzekere stappen van ondernemers? Niet reageren is beter dan het afkappen en frustreren van zo’n eerste stap. Als we het leuk vinden dat de site groeit en er zich meer mensen gaan aanmelden dat is het belangrijk dat we de toon positief houden met z’n allen. Nu het zo’n klein groepje is kunnen we die afspraken eenvoudig maken. Als de toon er eenmaal is dan nemen anderen dat vanzelf over.

DWJM kan wel wat nieuw bloed gebruiken naar mijn idee. Dus laten we met z’n allen een open en gastvrije houding aannemen. Naar iedereen. Dus ook naar ondernemers die nog niet zo handig zijn met de sociale media.  Benieuwd naar jullie reacties.

Delicious Digg Facebook Fark MySpace
Discuseer aan de stamtafel

Schuif aan bij de stamtafel en bespreek dit onderwerp.