Creatief
» Word jij wel eens moe van je creativiteit ?
« vorige pagina | resultaten 1-10 van 11 |
volgende pagina »
|
[Gebruiker verwijderd]
|
Smallingerland wil ( met veel mooie woorden) "kreatievelingen" binnenhalen.
Een paar ambtenaren kregen ( bij m'n weten) een cursus aangeboden om zich ietwat in deze materie te verdiepen. Per slot van rekening zou hier een cultuurpaleis moeten komen. En in een museum ( voor moderne ? kunst) moet dan ook wat kunst komen ter bewondering. Misschien is het zinnig om eerst HET BEGRIP KREATIVITEIT duidelijk te stellen? |
Ik deed mijn mailbus open en zag een nieuw berichtje van DWJM, dat er reacties zijn geplaatst in de Groep, deed snel open en wat lees ik? - ‘Word jij weleens moe van je eigen creativiteit?’
Ik wil graag hierop reageren – NEE, ik word nooit moe van mij eigen creativiteit! Hoe kun je er moe van worden? Dat is toch iets wat echt MIJN EIGEN is, werkelijke identiteit van mijn eigen wezen, de diepste ‘IK’. Ik ben er trots op als mij het lukt om weer zo dicht bij mijzelf te komen om creatief te kunnen zijn. Het begrip ‘creativiteit’ heeft een officiële definitie: Wikipedia zegt: ‘Creativiteit (lat. creatio = scheppen) is het vermogen om nieuwe en/of ongebruikelijke oplossingen voor bestaande problemen te vinden. Creativiteit is in het algemeen een gedragsvorm (attitude) die ontwikkelend en voortbrengend is.’ Er zijn ook soorten hiervan genoemd: • ‘Individuele creativiteit is een door een individu geuite gedragsvorm. • Groepscreativiteit is een door een organisatie, team of groep geuite gedragsvorm. De creativiteit komt meestal tot stand door de interacties binnen en buiten de organisatie, team of groep. • Persoonlijke creativiteit Het produceren van ideeën die nieuw zijn voor het individu, maar die reeds door anderen zouden kunnen geproduceerd zijn. • Historische creativiteit Het produceren van ideeën die nog nooit door iemand anders zijn geproduceerd.‘ Ik heb mijn eigen definitie hiervoor: voor mij is dat mijn diepste belevenis uit mijn eigen gevoelswereld, dat ik met kleuren en vormen kan weergeven op een doek, papier, in klei, hout, gips of steen. Dan gaat mijn gevoel stralen en anderen inspireren. Hetzelfde probeer ik met mijn woorden, lichaamstaal, de klank van mijn stem en honderden non-verbale aanwijzingen…. In zulke momenten voel ik dat ik leef…. |
... zou je iets mee kunnen, als ik voorstel: ‘ruim onafgemaakte zaken op’?
… probeer jezelf te bevrijden van de stellige verhalen die zijn ontstaan op basis van de ervaringen tot nu toe… … laat je leiden door je eigen gevoel ( je hogere zelf)… … aanvaard vergankelijkheid…. |
« vorige pagina | resultaten 1-10 van 11 |
volgende pagina »