Geplaatst op 23:16 om Woensdag 22 april 2009
Gobabis en Smallingerland hebben onderhand een stevige relatie van bijna 15 jaar. In die periode is er erg veel werk verzet, vooral op het gebied van huisvesting, gezondheidszorg, onderwijs en uitwisseling van kennis, methoden en materialen. Ook de promotie binnen Smallingerland voor de situatie in Gobabis is goed opgepakt. Ik denk dat veel mensen de Namibische hut onderhand wel in de kinderboerderij hebben bezocht. Ook hebben verschillende organisaties een dik steentje bijgedragen in de samenwerking. Geweldig allemaal!
Tijdens de keren dat ik in Namibie was, realiseerde ik me dat naast de problematiek op de bovengenoemde zaken,de werkloosheid daar een enorm probleem is (35% werkloosheid gemiddeld in 2007, in Epako ws veel hoger). In de eerste plaats ligt de oorzaak daarvan bij de ongeschooldheid van veel mensen. Gelukkig zijn er initiatieven, begrijp ik, om daar een aandeel in te leveren in de vorm van ondersteuning van praktijkonderwijs. Toch is daardoor nog geen aandeel geleverd in het creëren van werk.Door het hebben van werk raken mensen maatschappelijk meer betrokken bij hun omgeving. Als dat werk uiteindelijk ook bezit en eigen verantwoordelijkheid kan worden (de coöperatieve gedachte), kan dat een basis zijn voor de verdere ontwikkeling van mensen.
Mijn stelling: De huidige ondersteuning en uitwisseling van kennis is meer dan noodzakelijk en moet vooral doorgaan en zo mogelijk worden uitgebreid. Willen we een bijdrage leveren aan de verdere ontwikkeling van mensen in Gobabis, dan zal, naast het onderwijs, de aandacht zeker moeten liggen bij het creëren van werk.
Geplaatst op 21:24 om Zaterdag 25 april 2009
werk er graag aan mee!