Drachten Quiz
» Drachten; Stad of dorp
« vorige pagina | resultaten 11-20 van 20 |
volgende pagina »
|
[Gebruiker verwijderd]
|
Misschien mis ik iets, maar ik snap de discussie niet...
|
Huh, wat met de Folgeren? De bouw daarvan is ver voor mijn tijd... Waar ik het over had zijn nieuwere afspraken. Freedôme bijvoorbeeld, wat voorlopig weer terug bij af is, zou de grens van Drachten Opeinde zijn voor zover ik weet.
|
De discussie is waar Drachten eindigen moet Paul.
|
Ik denk dat de dorpen graag hun dorp willen behouden en niet willen dat ze opgeslokt worden door Drachten
|
|
[Gebruiker verwijderd]
|
Eerlijk gezegd vind ik het nog steeds een non discussie. Drachten zal de komende jaren nog wel een beetje groeien , als het niet erg gaat tegen zitten. Maar die groei zal niet zodanig zijn dat dorpen worden opgeslokt. Daarvoor ontbreken domweg voldoende mensen. Friesland zal in de komende decennia te maken krijgen met een krimp van de bevolking. Drachten-Smallingerland zal alles in het werk moeten stellen om het huidige voorzieningenniveau instand te kunnen houden. Als Smallingerland/Drachten in de komende 10 jaar met nog eens 2 tot 3 duizend inwoners groeit doen we het buitengewoon goed.
|
Daarom noemde ik het ook filosoferen. We zijn geloof ik een gemeente die 3x de 55.000e inwoner heeft gevierd. Heel hard groeien gaan we voorlopig niet maar ook aan de vergrijzing komt een eind en er is een redelijke kans dat ik dat ga meemaken.
|
De vergrijzing is één ding. En dat zal effecten teweeg brengen die we nog maar weinig beseffen. Het is een probleem dat een jaar of tien aanhoudt, daarna is het voorbij. En is de bevolking aanmerkelijk afgenomen in grootte. Het moment dat Philips vertrekt zal echter helemaal de zaak in een ander licht zetten! Leegstand zal het gevolg zijn en pas echt dalende huizenprijzen. De projectontwikkelaars die aan de (te) wilde verkoop van kavels nu hun geld verdienen kun je moeilijk met die verantwoordelijkheid opzadelen. Handel is handel. Maar de politiek kan wel meer proberen vooruit te zien. Het aantal goedkope, degelijke en betaalbare huurwoningen, met een zuinig energieverbruik, is naar mijn besef veel te klein en het aantal luxe villa's, waar bakken energie doorheen gaan, is veel te groot, met het oog op de toekomst. Boornbergum en Opeinde hoeven echt niet bang te zijn. Ik werk in zo'n rand. De meeste oudere en vergrijzende mensen die daar wonen willen daar héél graag weg, er is daar werkelijk nog geen maggiblokje te halen, namelijk! Maar ze zitten daar gegijzeld en kunnen niet, want hun huis is niet te verkopen. Tegen de Galhoeke aan is het al aardig een 'spookstad' aan het worden en staan de huizen in rijtjes vergeefs te koop...
|
« vorige pagina | resultaten 11-20 van 20 |
volgende pagina »