www.makelaarswerk.eu
» Gun je concurrent het verlies
Sinds ik als zelfstandig NVM makelaar actief ben in Drachten let ik automatisch op het aanbod van collega makelaars in en rondom Drachten. Het houdt je scherp om te zien wat anderen doen en soms ook door te zien wat er niet gebeurt. Het meest in het oog springend is momenteel het erg royale aanbod van woningen op Funda, soms denk ik wel eens hoe kun je als koper nog “door de bomen het bos zien”. Gelukkig of juist jammer genoeg is er ook veel aanbod wat niet “marktconform” (lees te duur) wordt getoond.
Enige maanden geleden tijdens een vergadering van collega makelaars in Drachten werd dan ook besproken dat we gezamenlijk beter behoren te adviseren over de vraagprijzen. Na diverse gesprekken te hebben gevoerd met mijn opdrachtgevers zijn inmiddels een flink aantal huizen in prijs verlaagd waardoor er inmiddels twee zijn verkocht en de anderen meer aandacht krijgen. Een tweetal verkopers vonden een prijsverlaging niet nodig en gaven aan geen haast te hebben. Dat er geen haast speelde was mij al langere tijd duidelijk, daar de woningen inmiddels al ruim twee jaar te koop stonden. Inmiddels is er ook met deze eigenaren een oplossing gevonden, zij zullen namelijk een collega makelaar gaan zoeken. Als makelaar bepaal je niet de waarde van een woning, we kunnen hem wel inschatten (taxeren). Wanneer woningen te duur in de markt staan en ermede voor zorgen dat het aanbod toeneemt en de verkoop kansen afnemen dan behoor je als makelaar je eigen grens te stellen. Van mijn opa heb ik vroeger het volgende geleerd: gun je concurrenten het verlies. Kortom denk na over nieuwe zaken en wees actief maar vergeet niet tijdig een bezem door je winkel te halen. Nu er twee oncourante woningen minder zijn die mijn aandacht vragen, heb ik dus meer tijd voor de verkoopbare woningen… en of het nou toeval is of niet, ben sinds vandaag bezig met drie nieuwe woningen welke binnenkort te koop komen (tegen een redelijke prijs) en het aantal aanvragen voor een bezichtiging neemt weer toe. Met vriendelijke groet, Sjoerd Veenstra Makelaarswerk |