Skûtsjesilen
» Eerste klap een daalder waard?
« vorige pagina | resultaten 1-10 van 14 |
volgende pagina »
De kop is eraf in het nieuwe SKS-seizoen. Grou wint de thuiswedstrijd, mijn persoonlijke favoriet de Sneker Pan wordt keurig twee, de Sudwesthoeke slaat om en de kampioen van vorig jaar, Heerenveen, valt met schade uit.
Het is natuurlijk nog maar de eerste wedstrijd, maar die 14 strafpunten hangen Heerenveen wel vanaf de start zwaar om de nek. Ik ben nu al benieuwd naar de volgende wedstrijd in De Veenhoop, eens kijken of de andere favorieten kunnen profiteren van de tegenslag van de regerend kampioen. |
Al twa moaie silerijen sjoen. By Grou stie wat mear wyn, mar beide wedstriden wienen moai en spannend.
Ik moast efkes wenne oan de tiidrace by de Venhoop, mar ek wol wer hiel ferrassend. It Grouster skûtsje stiet der nei twa dagen hiel goed foar. |
Het wordt spannend volgende week. Grou en Heerenveen samen op kop in het tussenklassement. Sneek er niet ver achter. Dan een gaatje naar Bolsward en Lemmer.
De afgelopen week moest ik via smsjes op de hoogte worden gehouden. De komende dagen heb ik zelf wat meer gelegenheid bij te blijven. Mijn steun voor Sneek blijft ongewijzigd. Ik reken op Douwe Visser. |
Nu volgen er nog vier wedstrijden op groot water waarbij de top drie elkaar niet veel ontloopt qua sterkte. Sneek heeft weer een goede reputatie wat betreft de laatste wedstrijd op het Snekermeer. Het kan nog spannend worden.
|
@Anton: ik heb nog niet kunnen ontdekken bij welk skûtsje jouw hart eigenlijk ligt. Of maak je dat pas vrijdagavond kenbaar als de winnaar bekend is?
|
@Edgar: Mijn hart ligt bij twee skûtsjes. De Sneker Pan omdat ik in Sneek geboren ben en ook d'halve Maen omdat ik een aantal jaren bij Philips heb doorgebracht.
Heerenveen, Grou en Sneek doen het alle drie redelijk op het IJsselmeer. Vandaag en morgen drie wedstrijden bij Lemmer. Het zou zo maar kunnen dat deze drie erg dicht bij elkaar staan in het klassement wanneer er op het Snekermeer gezeild wordt. Vorig jaar gaf Heerenveen Sneek aan de broek. Misschien hebben ze iets geleerd en zijn wat scherper. Er is nog een kans dat Sneek als eerste eindigt. Ik moet bekennen dat ik het niet heel intensief meer volg. Een aantal jaren geleden was ik er erg mee bezig omdat ik toen mee werkte aan de programma's van Mercurius in Leeuwarden. Wij hebben geregeld de oude Meeter nog aan boord gehad. Ik zag zonder verrekijker helemaal geen zeiltekens in de verte en de oude man deed het zonder. "Hoe sjogge jo dat dan Meeter?" Oan't skutsje natuurlijk. Wat tinkst do dan." De man was 92 en zag het aan de vorm van de tjalk. Als we dan later weer terugvoeren dan kwamen we ze wel tegen op een kruiser. De oude Meeter aan het roer en één van de zoons er achter om in te grijpen wanneer het mis dreigde te gaan |
@Anton, mooi verhaal. Die oude schippers, zoals de Meeters, waren volgens mij nog veel meer betrokken bij de silerij dan tegenwoordig. Ze waren geboren op het schip en het was echt hun leven.
Het lijkt idd erg spannend aan kop van het klassement, ik hoop ook dat er vrijdagmiddag op de Snitsermar nog drie kampioenskandidaten zijn. Daar ziet het wel naar uit! Gistermiddag weer genoten, op de wal bij Elahuizen. |
Spannend is het zeker. En dat blijft het waarschijnlijk ook. Ik hoop vooral op mooi zeilweer. Geen dobberpartijen of onverantwoord harde wind, zodat de beste zeiler kampioen wordt.
Soms gaat er weleens een jaar voorbij dat het skûtsjesilen ook wat minder intensief volg. Toch blijft het - mede door wat persoonlijke ervaringen - trekken en ligt mijn steun volledig bij de Sneker Pan. |
Gistermiddag zijn we naar het skûtsjemuseum in Earnewâld geweest. Daar was ik nog nooit geweest. Beslist de moeite waard, vind ik.
Veel materiaal van oude skûtsjes (ook werkmateriaal, toen ze nog als vrachtschepen werden gebruikt). En een oude roef (klein huikamertje met bedstede). Momenteel zijn ze daar bezig om een houten skûstje te bouwen. Die worden anders nooit meer (na)gebouwd, dus dat is echt de moeite waard. Ze hebben er een aantal jaren aan gewerkt en het schip wordt in augustus te water gelaten. |
@Edgar. Die spanning blijft er tot het eind in zitten, nu de laatste wedstrijden bij Lemmer niet zijn doorgegaan. De twee grootste titelconcurrenten hebben exact het zelfde aantal punten.
Ik volg al vanaf mijn kinderjaren het SKS-skutsjesilen redelijk fanatiek. Een onherstelbare tic, haha. Ik heb geen echte favoriet, maar ik hoop dat Heerenveen kampioen wordt. |
« vorige pagina | resultaten 1-10 van 14 |
volgende pagina »