Geplaatst op 22:17 om Woensdag 12 augustus 2009
Wat ik heel erg mis in Drachten is dat kinderen automatisch met muziek in aanraking komen. Van een school in Ureterp heb ik in het verleden eens gehoord dat ze er structureel 1 uur muziekles kregen waarbij ze ook tijdelijk instrumenten konden huren. Op die manier komen kinderen met meerdere instrumenten in aanraking waardoor ze beter kunnen kiezen.
Nu kiezen ze het instrument wat ze kennen of ze kiezen juist niets omdat ze niet weten wat te kiezen.
Als alternatief zouden hier misschien de AMV lessen voor kunnen dienen.
[Gebruiker verwijderd]
Geplaatst op 23:10 om Woensdag 12 augustus 2009
Wat ik me dan afvraag, ligt hier niet gewoon een verantwoordelijkheid van de ouders?

En moet een kind per sé een instrument leren bespelen als dit niets voor dat kind is? Met muziek in aanraking komen is een goed ding, maar ik denk dat het leren luisteren en leren beleven van muziek een eerste is, instrument als optie, niet als verplichting.
Ik vind wel dat de aandacht die op scholen aan muziek besteed wordt teveel blijft bij het leren van liedjes.

Ooit heb ik een les gemaakt voor de basisschool waarbij ik fragmenten van hele verschillende muziek liet horen, van pop tot klassiek tot blues tot jazz. Daarbij vroeg ik de kinderen bij elk fragment goed te luisteren en op te schrijven wat er in ze opkwam, waar ze dachten dat het over ging. Mijn idee daarbij was om niet alleen maar muziek als het aanleren van liedjes en spelen van instrumenten te beschouwen maar ook het leren luisteren en voelen van wat muziek kan doen, naar mijn idee net zo waardevol als het leren van zelf muziek maken.
Geplaatst op 10:01 om Donderdag 13 augustus 2009
Op de Swetten school is er ooit een heus kinderorkest geweest. die zijn een aantal jaren erg fanatiek geweest met muzieklessen geven.
Een paar jaren als opstart voor het kiezen van een eigen instrument.
Helaas is dat verwaterd, maar de kinderen krijgen nog altijd muziekles met het klokkenspel daar.