werkgever en leidinggevende
» Werknemer ziek; wat doe je?
« vorige pagina | resultaten 1-10 van 23 |
volgende pagina »
Ik ben deze groep gestart omdat andere groepen met het woord "ondernemer" er in niet echt actief waren.
Omdat ik nieuwsgierig ben naar wat anderen doen meerkeuze antwoorden bij de vraag: Werknemer ziek; wat doe je? 1. niets. Hij/zij is binnenkort toch weer beter. 2. ik meld het bij mijn accountant. Die weet wel raad. 3. ik meld het leders, te weten . . . 4. ik zou niet weten wat ik moet doen! |
dit is bij mijn werkgever goed geregeld. De werknemer meldt zichzelf ziek en er volgt een controle van iemand van de medische dienst. Dit kan wel eens over komen als negatief, maar heeft de insteek om het welzijn van de werknemer na te gaan en te verifieren of de zorg afdoende is. Meestal heb ik zelf ook telefonisch contact.
Misschien is het een dooddoener, maar ik denk dat het belangrijk is om bij ziekte je te verplaatsen in de werknemer, zodat je hierop in kunt springen. Aan de andere kant is het opvangen van de werkzaamheden die blijven liggen natuurlijk een ander verhaal..... |
Bij de thuiszorg is ziek zijn een keus
je leest al uit mijn verhaal dat ziekmelden een kwestie van extra buikpijn is. want dan moet je ook nog een discussie aan met je leidingevende. in de praktijk komt het erop neer dat het gros van de werknemers zich zo min mogelijk ziek meld en dis grieperig/ snotverkouden of met kaakonsteking aan het bed van de client staat.....het verzuimcijfer deze maand is 3,7 % |
@Maaike,
dat is letterlijk en figuurlijk niet gezond, zowel niet voor werknemer als voor de patient. Je zou mogen verwachten dat de klant koning is en dat er waardering voor de medewerker is. De wetgeving in nederland heeft bepaald dat werkgevers een groot deel van het ziekteverzuim zelf moeten betalen, waardoor je het gedrag krijgt zoals je omschrijft. Dit is uitermate slecht voor de verstandhouding. Als werknemer sta je volgens mij volledig in je recht t.a.v. je passage over "assertief gedrag". 3,7% ziekteverzuim vind ik dan nog vrij hoog. Ik vermoed dat een werknemerstevredenheidsonderzoek niet zulke beste resultaten voor de werkgever laat zien en dat de werknemers de voldoening halen uit hunj werk voor de patienten en hopelijk collega's. |
het ziekteverzuimcijfer was nog veel hoger nl 5.3 % er is wel een tevredenheidsonderzoek gedaan maar kan me niet herinneren dat er cijfers bekend zijn gemaakt. het klopt wat je zegt over voldoening halen uit je werk. als mij gevraagd wordt vind je je werk leuk dan antwoord ik ook steevast:het werk bij de client is geweldig leuk om te doen maar de rest......
het is jammer dat het zo moet want je raakt steeds minder gemotiveerd. bovendien is het contact met collega's zeer minimaal wat het plezier in het werk niet bevordert. heeft ook te maken met allemaal veranderingen binnen de organisatie waar ik niet verder op in zal gaan. het zorgt er ook voor dat is serieus overweeg voor mezelf te gaan beginnen. dat is iets voor de toekomst maar toch. on topic: gelukkig ben ik zelden ziek maar als ik het wel ben dan haal ik wel mn recht, met buikpijn ,wie zit er nu te wachten op zo'n gesprek als je ziek bent terwijl je gewoon in je recht staat.... |
@Maaike,
Ik zou zeggen: om de klant/patient goed te kunnen bedienen heb je gemotiveerde werknemers nodig, gemotiveerde mensen zijn minder ziek. Andersom moet je dus waardering hebben voor je werknemers en luisteren naar de behoeftes die er zijn welke het werk (nog) leuker kunnen maken, mogelijkheden bieden om aan persoonlijke en vak-ontwikkeling te doen, etc. Natuurlijk zal niet alles kunnen, maar je kunt allicht meer doen dan nu.... |
Prachtige praktijkvoorbeelden! Daar zit ik nou op te wachten.
Voor jullie beiden moet ik helaas melden dat het (wettelijk) allemaal anders is geregeld dan jullie veronderstellen. Om ziek te zijn (en dan thuis blijven) moet je van je werkgever toestemming hebben. Geoorloofd verzuim heet dat dan. Een verklaring van de huisarts is niet voldoende; de werkgever bepaalt (met de hulp van een bedrijfsarts) of de werknemer zo ziek is dat deze niet hoeft komen te werken. Griep met 40 graden koorts snappen we allemaal wel, maar vroeger, toen de overheid de ziekte nog betaalde, bleven mensen weken thuis met verzwikte enkel. Voor kantoorwerk is het alleen maar een probleem om op je werk te komen, maar dat kan allemaal wel geregeld worden. Een werkgever die geeft om zijn mensen zorgt dan ook voor spelregels rond verzuim. Bij wie meld je je ziek, hoeveel wachtdagen zijn er, etc. Een verzuimprotocol heet dat. Om aan te sluiten bij Cornelis: een goede werkgever heeft respect voor zijn werknemers en laat dat onder andere merken door goed met verzuim om te gaan. Er zijn ook heel wat verzuimgevallen die na jaren inmiddels vergeten zijn, maar nog steeds op de loonlijst staan! |
aha "geoorloofd verzuim" met toestemming van de werkgever ziek zijn dus, klinkt wat krom want immers ziek=ziek. Dit zou voor een deel de reactie van de werkgever van maaike kunnen verklaren, om dan in eigen tijd ziek te zijn, hoewel ik een dergelijke benadering uitermate betreur.
@Gart, weet je dan ook of je als werknemer in je recht staat dat je hier geen vrije dagen aan op offert? |
ben ik toch benieuwd hoe het dan in mijn geval geregeld zou moeten worden als ik bv een been breek. ik ben 5 jaar geleden gevraagd te komen werken bij de organisatie. er werd mij gevraagd wat mijn voorwaarden zouden zijn qua tijden. ik heb aangegeven dat ik alleen in de avonduren en het weekend ingezet wilde worden.dit ivm de kinderen en toen nog kinderwens. dit is echter niet in het contract vermeld. vorig jaar ging er het een en ander veranderen. nl de geldkraan was dichtgedraaid en iedereen moest op zn minimale contracturen gaan werken.dat betekende voor mij dat ik alleen in het weekend nog ingezet zou worden want ik kon geen aanspraak maken op de avonden. wat vervelend was maar wel terecht was.
wat als ik door dat gebroken been niet savonds meer kan werken en mijn werkgever mij gaat verplichten overdag kantoorwerk te gaan doen. kan ik dit weigeren wat ik niet verwacht en hoe is dat dan geregeld met kinderopvang.want onze jongste gaat niet naar school of kinderdagverblijf. |
@Cornelis: dat is één van de andere misstanden die tussen werkgever(s) en werknemer(s): arbeidscontracten. Natuurlijk kan ziekte niet ten koste gaan van je vrije dagen. Ook dat is wettelijke geregeld met een minimum aantal van 24 dagen per jaar bij een voltijd dienstverband. In CAO's kunnen extra dagen worden overeengekomen. Daar zie je ook veel dat die dagen worden ingezet als beloning voor minimaal ziekmelden. In dat opzicht kan een ziekmelding je dus wel vrije dagen kosten, maar het ziek zijn gaat niet van je vrije dagen af; het levert je het volgende jaar een lager recht op vrije dagen op.
|
« vorige pagina | resultaten 1-10 van 23 |
volgende pagina »