Geplaatst op 12:09 om Maandag 16 november 2009
Beste allemaal,

Onroerende Zaak Belasting met 20% te Extra te verhogen, voor de komende 12
jaar, om de aanleg van de trein te betalen? Daar is de VVD Smallingerland
op tegen.

De OZB mag niet als melkkoe gebruikt worden om zo de spoorlijn te
financieren. Op 24 november a.s. beslist de raad daar over.

Uw mening telt: teken de petitie via onderstaande link en mail dit bericht
zo veel mogelijk door aan vrienden, buren en familie ZEG NEE TEGEN VERHOGING
OZB

Wilt u meer weten? Op de site www.vvdsmallingerland.nl staat nog extra
informatie .

Direct naar de petitie? De link http://www.petities.nl/petitie/ozb_geen_melkkoe/ naar de petitie tegen verhoging van de OZB.

Vriendelijke groeten,

Fractie VVD-Smallingerland

vvdsmallingerland@gmail.com
www.vvdsmallingerland.nl
Geplaatst op 14:35 om Maandag 16 november 2009
Ik vind het een beetje dik aangezet. Dit vond ik elders op internet:

Van de nieuws-site HalloDrachten.nl:

Geplaatst door redactie op 20/10, 15:23 uur.
DRACHTEN – Door de aanleg van de Zuiderzeespoorlijn, tussen Groningen en Heerenveen met een station in Drachten, zullen de burgers van Smallingerland in de beurs moesten tasten. De provincie vindt dat Smallingerland €24 miljoen moet bijdragen. Het college stelt de gemeenteraad voor dit te financieren door middel van een tijdelijk verhoging, een periode van maximaal 12 jaar, van de OZB van €40 per woning.
Smallingerland houdt er rekening mee dat er na 2011 bezuinigingsmaatregelen noodzakelijk zijn. Het Rijk heeft namelijk aangekondigd vanaf 2011 aanzienlijk te moeten beknibbelen. Het is op dit moment nog onduidelijk wat de gevolgen daarvan zullen zijn voor Smallingerland. ,,Maar dat er effecten op zullen treden en dat die aanzienlijk zullen zijn, lijkt hoogstwaarschijnlijk’’, meldt het college van burgemeester en wethouders.
Volgens het beleidsplan 2010-2013 heeft de gemeente ongeveer 1 miljoen structurele en 15 miljoen eenmalige ruimte voor nieuw beleid. In verband met eerder genoemde onzekerheid over de Rijksgelden, wordt er geen besteding aan gegeven en vormen de bedragen een buffer voor mindere tijden.
Toch zullen de burgers de komende jaren financieel nauwelijks hoeven te bloeden. De OZB en afvalstoffenheffing stijgen met 1,2 procent
Dit bericht is verwijderd.
[Gebruiker verwijderd]
Geplaatst op 21:32 om Woensdag 18 november 2009
tja is heb een tijdje terug al eens geopperd word wonen in de gemeente smallingerland niet een erg dure aangelegenheid? ik vind dit alles nergens op slaan, en ik denk het merendeel van onze gemeente tegen de verhoging is die er evt komt.
Geplaatst op 22:20 om Woensdag 18 november 2009
Is onze gemeente zo duur om in te wonen vergeleken met ander gemeentes?
Heb zelf het idee dat het nogal meevalt.
Geplaatst op 20:01 om Vrijdag 20 november 2009
Dag Sandra,

Dat de VVD tegen een verhoging van de OZB zou zjin is niet iets om vreemd van op te kijken.
Jammer dat je je artikel niet wat meer nuanceert. Tegen zijn klinkt zo SP-achtig. Ik zou van de VVD graag willen weten of ze voor of tegen de spoorverbinding zijn. Dat is namelijk de hamvraag. Zonder een eigen bijdrage van de gemeente Smallingerland komt er namelijk geen spoor. Rijk en Provincie eisen deze eigen bijdrage. Betekent het afwijzen van een verhoging van de OZB dat de VVD hiermee ook haar standpunt t.a.v. de aanleg van het spoor wijzigt?. Dat zou namelijk een behoorlijke ommezwaai zijn.
Ik ben benieuwd naar je reactie.

Roelof
Geplaatst op 10:06 om Zaterdag 21 november 2009
Goedemorgen Roelof,

Voor spoor tegen OZB verhoging. Tijdens de raadsvergadering over het beleidsplan heeft de VVD fractie een amendement ingediend voor een wijziging in de begroting om 15 miljoen vanuit de algemene middelen te reserveren voor de trein. Zo'n belangrijk project dient goed bergoot te worden is de mening van de VVD. zie http://raad.smallingerland.nl/Vergaderingen/Gemeenteraad/2009/10-november/14:00. Vergadering duurt bijna 8 uur en amendement is verworpen door (bijna) iedereen. Voor verder inhoudelijk vragen verwijs ik je naar Marjan van der Aart, fractievoorzitter VVD.

Groeten Sandra
Geplaatst op 12:02 om Zaterdag 21 november 2009
Dag Sandra,

De VVD stelt voor het volledige bedrag wat nu in de algemene middelen zit te reserveren voor het spoor. De VVD denkt dat daarmee een extra bijdrage van de inwoners achterwege kan blijven. Dat lijkt sympathiek maar is het natuurlijk niet.

Het gevolg van dit voorstel is namelijk dat de gemeente geen enkele financiele buffer meer heeft op het moment dat ze met tegenslagen krijgt te maken. Nooit eerder is zo voorspelbaar geweest dat die tegenslagen er, als gevolg van de financiele crisis, binnen afzienbare tijd komen. Het enige middel dat de gemeente dan nog heeft is bezuinigen of alsnog verhoging van de gemeentelijke belastingen. Kan de VVD nu al vast aangeven waar zij op denkt te gaan bezuinigen en welke koe er dan gemolken gaat worden? Zwembad?, cultuurclustering?, centrumrenovatie?, Drachstervaart? of mogen de zwaksten in onze gemeente er voor opdraaien, zoals meestal het geval is in tijden van economische tegenwind?
Door die 15 miljoen uit de algemene middelen aan te wenden voor het spoor neemt de VVD een enorm voorschot op de (onzekere) toekomst.

Daar komt nog bij dat de voorgestelde 15 miljoen niet toereikend is. Waar haalt de VVD de resterende 9 miljoen vandaan?

11 Cent per huishouden per dag lijkt mij dan ook heel wat sympathieker en minder ingrijpend dan het volledig leeghalen van de pot algemene middelen.

Roelof