PvdA Smallingerland
» PvdA in de oppositie
Bruin is nog niet rond, maar de kans is vrijwel zeker dat de PvdA in de oppositie komt. Afgelopen week was Diederick Samsom in Drachten om verhaal te houden over de miljoenennota. Hij gaf ook eerlijk en kritisch antwoord op vragen uit het publiek. Wat is er zo vreselijk mis (gegaan), dat zovele mensen zo ontzettend rechts en niet-sollidair gestemd hebben. SamsoM gaf toe dat, naar zijn mening, er steken waren laten vallen en dat een aantal zaken anders moeten. Over het HOE bleef hij vaag. Ze weten het daarboven in de politieke hoed volgens mij ook niet (helemaal).
Hoe moet de PvdA zich opstellen in de oppositie? Hoe gaat de PvdA zetels terug winnen? |
Cruciaal voor RutVer is dat er na 2 maart een meerderheid in de Senaat mogelijk is. Zoals je misschien weet wordt de Senaat gekozen door de Statenleden. De opkomst bij de Statenverkiezingen is altijd om te janken zo laag. Dat betekent dat stemmen relatief zwaar tellen en reken maar dat de PVV'ers bereid zijn om op te komen. De opdracht voor de oppositie is daarom om zoveel mogelijk progressieve stemmers te mobiliseren om op 2 maart te gaan stemmen.
|
Ondertussen heeft Kaj Leers een handleiding geschreven hoe je RutVer de duimschroeven aandraait. http://bit.ly/9NmalY
|
2 Maart dus. Staat bij deze genoteerd in agenda.
Campagne voeren voor de statenverkiezigen danmaar. Mensen in directe omgeving (weer) wijzen op het belang van stemmen en de consequenties van 'Rutver' en PVV in de 1e kamer (Help me even: de staten en de 1e kamer hebben toch ook weer met elkaar te maken? Of zit ik er nou vreselijk naast?) Rutver - van jou? Wel een goeie. Klinkt als een krachtterm die ik mijn kinderen verbied. |
In mei kiezen de nieuwe Provinciale Staten de nieuwe Eerste Kamer. Dat heet getrapte verkiezingen. Ik vind het veelzeggend voor de staat van ons politiek systeem dat zo weinig mensen dat weten.
RutVer is de afkorting die op twitter gebruikt wordt voor het kabinet Rutte-Verhagen. Die vloek hebben ze over zichzelf afgeroepen. |
Net de link van Petra gelezen. Nu snap ik helemaal niet meer waarom er zo tegen links geschopt wordt. Rutver lijkt zo in eigen staart te bijten.
|
Cohen is goed op dreef in Trouw.
"Ook de economische ongelijkheid wordt vergroot. Want wie betaalt de rekening als een kabinet een ongekende bezuiniging wil realiseren – met een omvang die Merkel, Cameron en Sarkozy terecht onverantwoordelijk achten – terwijl zij gelijktijdig grote hervormingen schuwt, hoge inkomens wil ontzien en belastingen voor bedrijven wil verlagen? Die rekening wordt betaald door 110.000 extra werklozen, door ouderen die hun koopkracht zien kelderen, door huurders die in tegenstelling tot bewoners van dure koophuizen hun woonlasten wél zien stijgen, door politieagenten en leraren wier salarissen bevroren worden. En door de meest kwetsbare kinderen in onze samenleving, wier onderwijs met 200 miljoen euro wordt bekort." Lees de rest hier: http://bit.ly/biQMwY |