Niet Friezen In Friesland
» Fries in de gemeenteraad
« vorige pagina | resultaten 21-29 van 26 |
volgende pagina »
Het lijkt me een drempel, en die is voor de één iets hoger zijn dan voor een ander. Het sterkst voel ik dat wanneer ik Nederlands moet spreken met iemand waar ik normaal Fries mee spreek. Met mijn broers spreek ik altijd stadsfries. Het is geen onwil, het gaat bijna niet anders. Alleen maar Fries willen spreken om een punt te maken lijkt me niet echt nodig.
|
ik versta ook best fries, ben hier geboren maar nederland-duits opgevoed. ik vind het alleen associaal als je fries blijft spreken als er nederlands terug gesproken wordt of als je weet dat de ander geen fries verstaat. het is nou eenmaal een feit dat friesland een onderdeel is van nederland. en nederlands is de voertaal.
mocht friesland ooit een onafhankelijke staat worden hoor ik het graag en dan ga ik of verhuizen en anders een taal cursus volgen. en tot die tijd? onderling kan er best fries gesproken worden maar als er mensen zijn die het niet spreken/verstaan vind ik dat er gewoon nederlands gesproken moet worden. ga zelf maar eens tussen een groep zitten die je niet verstaat en die dan nog een hoop lachen, wedden dat je je ongemakkelijk voelt en denkt dat ze over jou praten.... |
|
[Gebruiker verwijderd]
|
De FNP-raadsleden bedienen zich in de raadzaal steevast van het Frysk. Daar hebben ze ( ook wettelijk) alle recht toe. Ieder volk heeft het recht om zich in de eigen taal te uiten.
Of dat altijd publieksvriendelijk is, is een tweede. Ik heb me meerdere malen geërgerd als ik bij een belangrijk onderwerp de woorden van bv. Durk Oosterhof niet zo snel kon bevatten. Zeker is dat niet zo slim als er nog meer mensen dan ik alleen op de publieke tribune hebben plaatsgenomen. Er zou dan tenminste gevraagd kunnen worden of er bezwaren zijn. |
of in ieder geval even een korte vertaling in het nederlands zodat iedereen het verstaat...
|
|
[Gebruiker verwijderd]
|
Friezen moeten gewoon Fries spreken,schrijven,etc....klaar!
|
|
[Gebruiker verwijderd]
|
Ik ga helemaal mee met het betoog van Jurgen Van Den Herik. Verder: voor een groot ( misschien overgroot ) deel van de inwoners is het FRYSK de voertaal. Er is niets mis mee als die (officiëel tweede ) taal in woord en geschrift door de gemeente gebruikt wordt. Het probleem is, dat het ABN de overhand is gaan voeren, dat veel inwoners van Friesland die oeroude en bijzonder rijke, mooie taal niet of niet goed verstaan. Ik ben een StadsFries en kan (ook in de Raadszaal) het rappe Frysk niet volgen. Het zou daarom prettig zijn als Frysk-sprekenden hun betoog wat rustiger gingen voeren en....aan het toegestroomde publiek gaan vragen of er bezwaar is tegen gebruik van het Frysk op dat moment. Dát is een kwestie van fatsoen. |
« vorige pagina | resultaten 21-29 van 26 |
volgende pagina »