« vorige pagina  |  resultaten 1-10 van 20  |  volgende pagina »
[Gebruiker verwijderd]
Geplaatst op 22:40 om Maandag 13 april 2009
Durven we als groep een ambitie te formuleren hoe duurzaam Drachten in 2012, 2015 en 2020 moet zijn? Een voorzet: in 2015 worden er alleen nog woningen gebouwd in Drachten die energie leveren in plaats van vragen? In 2020 hebben alle bestaande woningen minimaal een label B? In 2015 wekken we in Smallingerland voldoende windenergie op om alle huishoudens van elektriciteit te voorzien?
Geplaatst op 22:54 om Maandag 13 april 2009
Windmolens. Volgens het college waait het niet in Smallingerland. Het voorstel om windmolens in Smallingerland te verbieden hebben we met heel veel pijn en moeite af weten te slaan. De derde keer pas was de PvdA voltallig en was er 1 zeteltje meerderheid.

Ambities zijn er uiteraard al lang. Die sluiten aan bij het Europese streven dat waarschijnlijk ook niet gehaald wordt. Wat we wel mooi doen is veel op aardgas laten rijden. De recycling is ook al aardig in orde en daar komt dan straks nog gescheiden plastic- en misschien zelfs wel papier-inzameling bij.
[Gebruiker verwijderd]
Geplaatst op 13:27 om Dinsdag 14 april 2009
Waarom zouden we de Europese doelstellingen op het terrein van duurzaamheid niet halen? Als we het samen willen, is dit een fluitje van een cent. Laat Drachten niet achterblijven.

Geplaatst op 16:11 om Woensdag 15 april 2009
Is er hier er dan in Drachten nog maar alleen plaats voor de rijken ??
Want ik zie dat mensen op het mininum dat nog allemaal betalen van hun loon of uitkering . Er moet ook geld om te eten overblijven Bindert !! Sociale woningbouw is er nauwelijks meer in Drachten
Ik krijg hierover altijd hoge bloeddruk van. Verbied eerst maar eens alle verlichting van buitenreclame naar 19.00 uur en op de koopavond naar 21.30 uur . Dat scheelt al heel wat energie
Het bedrijfsleven loopt bij de gewone burger meer dan 10 jaar achter op dat gebied

Peter FG Bos
[Gebruiker verwijderd]
Geplaatst op 22:53 om Woensdag 15 april 2009
De energieprijzen zullen de komende jaren alleen maar stijgen. Hoe beter we een huis isoleren, hoe lager de stookkosten en dus hoe lager de woonlasten. Het zijn juist de minima die heel veel baat hebben bij goed geisoleerde woningen. Ik heb dit vorig jaar aan de toenmalige minister Ella Vogelaar mogen vertellen bij haar bezoek aan Heechterp in Leeuwarden. Ik heb een presentatie gegeven met de titel 'armoedebestrijding door verlaging van woonlasten'. Als je daarin geïnteresseerd bent, stuur ik jou de presentatie.
Geplaatst op 23:06 om Woensdag 15 april 2009
Fout. De energieprijs is nu gebaseerd op een veel te hoge olieprijs. Juni is het volgende ijkpunt ergens. In 2010 zal de energieprijs daarom dalen.

Goed geïsoleerde huizen aanbieden lijkt me trouwens een taak van de woningbouw. Dat kan best gratis. Alle woningbouwverenigingen hebben ooit al hun huizen cadeau gekregen ergens midden jaren '80 en dat is allemaal heel erg lang in waarde gestegen. Tot hele fijne salarissen en spannende projecten aan toe.

Dat was bepaald niet het doel van de sociale woningbouwstichting die de overheid voor ogen had.

Privatisering weet je, het zou goedkoper én beter.
Geplaatst op 00:10 om Vrijdag 17 april 2009
Deze keer ben ik het helemaal met Petra eens . Die lage woonlasten moet ik eerst nog zien. Of je nu gas of isolatie betaald dat komt op het zelfde neer . Het lijkt er al meer op dat de "gewone man/vrouw" (onderlaag) overal voor op draait en de middengroepen en hoger gewoon doorgaan met hun rijke leventje : Kris kras crossen met hun grote auto door Europa of vliegen naar alle uiteinden van deze Aarde . Waar zijn we mee bezig. Het wordt echt tijd dat we per inwoner ECHTE automailes en airmiles krijgen . Bijvoorbeeld 10.000 km per jaar. Wie ze dan overhoud kan ze dan op de beurs verkopen aan diegenen die altijd tekort komen. Op deze manier krijgen mensen die bijna geen vakantiegeld krijgen wat extra

Peter FG Bos
Geplaatst op 09:08 om Vrijdag 17 april 2009
Peter trek het weer eens naar het niveau van Drachten. (Of eigenlijk Smallingerland).

Welke ambitie zouden we hier moeten hebben? Die van Bindert is zo raar nog niet. Laten we de isolatie er eens uithalen. Daar kan je op korte termijn prettig mee besparen. Wanden en vloer isoleren plus dubbel glas plaatsen in de verwarmde kamers en de besparing begint onmiddellijk. Je ziet het aan de gasmeter en je merkt het in je portemonnee.

De 'rijken' zoals je ze noemt hebben dit in hun koophuizen vermoedelijk allang gedaan.

De 'gewone man/vrouw' mogelijk nog niet.

Vriend en vijand zijn het er over eens dat bij bestaande bouw het meeste te verdienen valt met het (na)isoleren. De woningcorporaties staan vermoedelijk niet te trappelen om deze onrendabele investeringen uit te voeren. Maar dat betekent nog niet meteen dat de huidige huurders volledig voor de kosten moeten opdraaien.

Wees creatief: de gemeente kan best een deal met de corporaties sluiten dat deze onrendabele investeringen toch uitgevoerd moeten worden. En dan niet op de manier dat de huurder meteen voor de kosten opdraait. Deel de winst maar tussen huurder en verhuurder. Mogelijk moet de gemeente (wij met zijn allen dus en de rijken daardoor meer dan de armen) de corporaties daarbij financieel wat prikkelen. Het zal in ieder geval uitstekend staan in het sociaal jaarverslag van de corporaties als ze hier pro-actief stappen gaan ondernemen.
[Gebruiker verwijderd]
Geplaatst op 10:38 om Vrijdag 17 april 2009
Zou ook een mooie impuls zijn om de bouwwereld weer een beetje uit deze dip te trekken.
[Gebruiker verwijderd]
Geplaatst op 18:35 om Zondag 19 april 2009
Peter, het maakt heel veel uit of je gas of huur betaalt. De gasprijzen stijgen veel sneller dan de huur. Bij het kopje foto's heb ik een overzicht geplaatst. Bekijk dat maar eens.

Om de huidige woningvoorraad te verduurzamen maakt het niet uit of het een huur of koopwoning betreft. De meeste bestaande huur en koopwoningen zijn slecht geïsoleerd. In veel gevallen is er wel een besparing van de stookkosten te behalen van 30 tot 40%.

Waar het om gaat is een beweging op gang te brengen die stimuleert, dat bewoners zich bewust worden van de hoge energielasten, op welke wijze zij die terug kunnen brengen en wat voor effecten dat heeft voor milieu, woonlasten en werkgelegenheid.
« vorige pagina  |  resultaten 1-10 van 20  |  volgende pagina »